maandag 28 januari 2013

Maatje groter


Maatje groter


Klant contact langs alle kanalen


Internet aanbieders zitten schoenverkopers op de hielen en stellen traditionele winkeliers voor een grote uitdaging. Het afgelopen jaar is de verkoop van schoenen via internet fors gegroeid. Maarten van den Berg zag die ontwikkeling al aankomen en opende een webwinkel die algoed voor een halve winkelomzet.

Op de etalageruit van de schoenenwinkels in de Noordwijkse Hoofdstraat en de Herenstraat in Rijswijk zit een QR-code. Voorbijgangers kunnen op de schaarse momenten dat de winkels niet open zijn deze code scannen met hun smartphone en worden dan direct doorgeleid naar de website. Als schoenenwinkel moet je met je tijd meegaan.

Het is tien uur en de winkel is net een half uur open Het is nog stil; het winkelend publiek komt meestal iets later. Het is wat rommelig in de winkel: uitverkoop.Binnen bewondert directeur Maarten van den Berg de eerste schoenen uit de nieuwe zomercollectie die net zijn binnengekomen. ‘Mooi  hè?’, toont hij een exclusieve zwarte pump van het merk United Nude. ‘We hebben weer een mooie collectie ingekocht.’

In het kantoor boven de winkel is in een hoek een kleine fotostudio ingericht. Op de gang staat een tiental dozen met schoenen te wachten tot ze gefotografeerd worden voor de webshop www.aadvandenberg.nl. De webshop is de afgelopen jaren een steeds belangrijker verkoopkanaal geworden, inmiddels goed voor een halve winkelomzet,schat Maarten van den Berg.

Aad van den Berg Modeschoenen op internet


De schoenenzaak was al vroeg actief op internet, vertelt de directeur. ‘Onze eerste site lieten we rond het jaar 2000 bouwen. Dat was vooral een etalage op internet, als verlengstuk van de winkel. Maar als je toch de schoenen fotografeert en op de site zet, dachten we, waarom proberen we ze dan ook niet langs die weg te verkopen?’

Dat ging in die tijd tamelijk omslachtig. Klanten moesten bellen om de schoenen te bestellen en vooraf betalen. Als de betaling binnen was, werd de bestelling klaargemaakt en verzonden. Erg hard liep de schoenverkoop dan ook niet. Maar Maarten van den Berg zag wel de mogelijkheden van het nieuwe verkoopkanaal, zeker toen er betere en snellere betalings- en verzend mogelijkheden kwamen. De site werd verschillende malen herbouwd en met de laatste verbouwing in 2009 werd de webshop leidend.


Voor 16.00 uur besteld de volgende dag in huis


Aad van den Berg Modeschoenen heeft drie vestigingen: twee in de Noordwijkse Hoofdstraat en één in de Herenstraat in Rijswijk. De bestellingen via de webshop komen binnenin de hoofdvestiging in Noordwijk. De medewerkers pakken de bestelling op. Zij controleren of de betaling in orde is en automatisch krijgt de  klant een bevestigings mail. Daarna wordt erna gegaan bij welke winkel de gevraagde schoenen in het magazijn staan.

Staan ze in Rijswijk, dan gaat er een mail naar die vestiging en handelen ze de bestelling daar verder af. De schoenen worden verpakt, er gaat een pakbon en een factuur bij, en het pakketje kan met PostNL mee. De klant krijgt een mailtje dat zijn schoenen zijn overgedragen aan de postbode en met een track & tracecode kan hij volgen waar het pakketje is. ‘Inmiddels hebben we de procedure zo voor elkaar, dat we bestellingen die voor 16 uur binnenkomen de volgende dag afleveren.’

schoenen via internet


‘Toen we met de webshop begonnen, waren we tamelijk sceptisch’, bekent Maarten van den Berg.‘Schoenen moet je toch passen? We dachten dat het vooral zou werken voor mensen die hun schoenen vervangen door eenzelfde paar, met bekende pasvorm. Maar het tegendeel bleek het geval. Klanten kiezen juist voor aparte schoenen, willen nieuwe dingen.’

Om de keuze te vergemakkelijken en teleurstellingen te voorkomen, geeft de webwinkel veel informatie over de schoenen en de maten. Gemiddeld komt niet meer dan 4 tot 6 procent van de verzendingen retour. ‘Vooral laarzen zijn soms lastig, want dan heb je te maken met lengte, wreef en kuitwijdte. Dat moet allemaal kloppen wilde laars goed zitten.’

Maarten van den Berg had al een redelijke internet clientèle opgebouwd toen grote aanbieders als Zalando zich op de markt meldden. ‘We ondervinden weinig hinder van nieuwe partijen. Natuurlijk halen ze wel omzet naar zich toe, maar tegelijk dragen zeer ook aan bij dat consumenten het steeds gewoner vinden om schoenen te kopen via het internet. En daarmee groeit onze markt ook. Vorige week hadden we ondermeer bestellingen uit Duitsland, Denemarken, Spanje, België en zelfs Albanië.Wel even controleren of de betaling in orde is.’

 Vier generaties Van den Berg


Aad van denBerg Modeschoenen bestaat dit jaar 110 jaar. Maarten van de Berg is de vierde generatie. In 1902 opende zijn overgrootvader Arie van den Berg een schoenmakerij in Noordwijk aan Zee. Dertig jaar later in 1932 begon diens zoonMartien een winkel en reparatiebedrijf in Noordwijk Binnen. De broers Aad enKees waren de derde generatie, Aad in de verkoop, Kees in de reparatie. Aad isde naamgever van het huidige bedrijf.

Maarten van den Berg kwam in 1985 als 23-jarige bij zijn vader in het bedrijf, nadat hij een aantal jaren ervaring had opgedaan bij diverse andere schoenenwinkels. In 1995 nam hij het bedrijf over. Dat bestond toen uit een winkel in Noordwijk aan Zee en een winkel in Noordwijk Binnen. In 2002 verhuisde de winkel uit Noordwijk Binnen naar Noordwijk aan Zee. Beide winkels staan in dezelfde winkelstraat. Tegelijk bracht Maarten van den Berg een scheiding aan in het assortiment: in de ene winkel, Top Style, exclusieve schoenen, in de andere,Shoe Fashion, meer casual en trendy schoenen.

De winkels 7 dagen per week open.


Een voordeel van de winkels in Noordwijk aan Zee is dat ze zeven dagen per week open mogen zijn, en dat zijn ze ook. Daarnaast trekt de badplaats met zijn strand en conferentiehotels veel klanten van buiten het dorp. Een dagje boulevard,strand, terras en schoenen kopen, zo ziet Maarten van den Berg het graag. ‘Op zondag hebben we een ander publiek. Dan verkopen we veel herenschoenen. De mannen gaan mee funshoppen, geen boodschappen briefjes – dan is het heerlijk ontspannen schoenen verkopen.’

De derde winkel in Rijswijk


Twee jaar geleden nam Maarten van den Berg de schoenenwinkel in Rijswijk over. ‘Een collega ging met pensioen en er was veel overlap in de collectie. Het leverde een mooie synergie op met onze vestigingen in Noordwijk. We hebben de winkel verbouwd en het assortiment wat uitgebreid en verjongd, en de winkel draait nu goed.’ Onlangs heeft hij ook nog een bod gedaan op een winkel in Oegstgeest,maar dat kwam niet tot een aankoop. ‘In deze tijden zijn we wel voorzichtig. Ik hoef niet tegen elke prijs meer winkels te hebben. Maar ik houd mijn ogen en oren open.’

Klant volgen


Behalve met de webshop is Maarten van den Berg ook via sociale media actief op internet. ‘De consument is actief op alle kanalen, dan moet je als detaillist volgen. Vroeger had je genoeg aan een advertentie in de krant, maar daar red je het niet meer mee. Met Twitter kun je je klanten heel snel bereiken.’

Het aanta lvolgers op Twitter kan nog wel wat groeien, maar Maarten van den Berg krijgt regelmatig in de winkel en via andere kanalen reacties op zijn berichtjes. ‘Ik was laatst bij de inkoop van Sendra boots western laarzen. Die hebben een saloon als showroom. Ik zette een fotootje op Twitter en kreeg vrijwel direct een reactie van een klant: die laarzen vind ik mooi, kun je die regelen voor mijn vriendin. Een week later had ik ze in huis.’

Aad van den Berg Modeschoenen op SBS6


Aad van den Berg Modeschoenen heeft ook een eigen kanaal op YouTube. Daar is onder meer een reportage te zien die SBS6 in de zomer van 2011 maakte in de winkel voor een special over Noordwijk aan Zee in het programma Summer Trends. ‘Zo’n filmpje geeft een mooi beeld van onze winkels en we konden het zo doorplaatsen. Dat zijn kansen die je niet moet laten liggen.’

Uiteraard heeft Maarten van den Berg ook pagina’s op Facebook en LinkedIn. ‘LinkedIn is dan wel vooral zakelijk, maar ik heb ook al eens een paar Noble Blue schoenen op die manier verkocht. Dat is de toplijn van Van Bommel.’ Verder is de ondernemer bezig met Foursquare en Google+, een sociale netwerk site waarmee gebruikers hun vrienden kunnen laten weten waar ze zitten en wat ze ervan vinden. ‘We bekijken hoe we daar het slimst op in kunnen spelen.’

Samenwerking in de keten


Behalve door zelf actief te zijn op internet, probeert Maarten van den Berg de positie van zijn winkels ook te versterken door samenwerking met collega’s. Met vier andere ondernemers verspreid over het land zit hij in het samenwerkingsverband ShoesUnited. ‘We kopen samen in en wisselen ervaringen uit. Verder maken we ons sterk om de samenwerking in de totale kolom te verbeteren. Als leveranciers en detaillisten beter samenwerken en informatie uitwisselen, kunnen we flexibeler inspelen op de veranderende markt. Nu zitten we nog te veel naar elkaar te kijken en gebeurt er te weinig.’

In de winkel zijn ondertussen enkele klanten binnengekomen, op zoek naar de koopjes. De uitverkoop is het ultieme oordeel over de inkoop een jaar eerder. ‘Het is nu januari, en deze maand moet ik al op pad voor de wintercollectie van volgend jaar’, vertelt Maarten van den Berg. ‘Na al die jaren weet ik wel ongeveer wat mijn klanten willen, maar soms zit je er toch naast. De Ben Saunders schoenen van Rehab Footwear waren een hit afgelopen jaar, met dank aan The Voice of Holland.’

Passie voor schoenen


Sommige andere modellen deden het minder goed, en die moeten ruimte maken voor de nieuwe zomercollectie. ‘Vroeger was de schoenmode veel minder dynamisch en hoefde je minder uit te verkopen. Tegenwoordig verandert het ieder seizoen. Uitverkoop knaagt aan je marge, maar het hoort erbij.’ Uit de nieuwe collectie pakt hij een blauw suède Santoni herenschoen, Italiaanse topklasse à 520 euro, en streelt de leest. ‘Een prachtige schoen. Vakwerk. Daar kan ik nog steeds enthousiast over worden.’ Dat noem je passie voor schoenen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten